مدیران خودرو در خصوص عدم تحویل محصولات پاسخ نداد| کارشکنی گمرک یا ضعف عملکرد وزیر صمت

·

یکی از مخاطبان رسانه «بازار» با ارسال پیامی در خصوص خرید نقدی محصول آریزو۵، شرح داد: «در زمان خرید و پرداخت کامل وجه خودرو اعلام شد که ظرف ۴۵ روز کاری، خودرو را تحویل می دهند. اما با گذشت ۱۰ روز کاری از زمان مقرر، این شرکت با بهانه عدم مجوز گمرک، به مشتریان پاسخ می دهد.» این درحالی است که عدم تحویل به موقع محصول توسط گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو، مسبوق به سابقه است. در ادامه به بررسی موضوع و درخواست مخاطب رسانه بازار پرداختیم:

طی دو سال گذشته شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو با بهانه افزایش هزینه حمل ونقل، افزایش هزینه تولید، رشد نرخ ارز و تاثیر در واردات قطعات و مجموعه های خودرو، شیوع ویروس منحوس کرونا، خودروهای مونتاژ شده در کشور را دیرتر به مشتریان برای افزایش قیمت، تحویل می داد. شاید بخشی از موارد مذکور بهانه ای برای رشد قیمت نباشد، اما عدم تعامل گمرک با این شرکت خودروسازی در شرایط فعلی شاید بهانه جدید باشد.

خبرنگار «بازار» برای بررسی چالش میان شرکت مدیران خودرو و گمرک تماس متعددی با وزارت صمت داشت، اما معاونین وزیر محترم صمت حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشدند

براساس شنیده ها این شرکت خودروسازی موفق به ارائه اسناد مالی و تبادلات بانکی خود با کشور چین به گمرک نشده است. این موضوع سبب شده که مدیران خودرو موفق به پرداخت عوارض گمرکی نشود و محصولات مجوز خروج و شماره گذاری دریافت نکنند

وزارت صمت چه می کند؟
متولی صنعت خودرو و البته اخیرا نیز متولی فروش، وزارت صمت است. خبرنگار «بازار» برای بررسی چالش میان شرکت مدیران خودرو و گمرک تماس متعددی با وزارت صمت داشت، اما معاونین وزیر محترم صمت حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشدند. باتوجه به اینکه گمرک نیز یکی از سازمان های متبوع وزارت صمت تلقی می شود، عدم تعامل میان این سازمان با شرکت های خودروسازی نشان از عدم توانایی سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت برای حل چالش های وزارت متبوع خود و پیگیری مشکلات تولید کنندگان دارد. اگر بخشی از تاخیر در تحویل خودرو مربوط به شرکت خودروساز مذکور باشد، بخش دیگر آن نیز به عدم پیگیری و بررسی وزارت صمت و تمام ارگان های زیرمجموعه آن دارد.

مدیران خودرو در خصوص عدم تحویل محصولات پاسخ نداد| کارشکنی گمرک یا ضعف عملکرد وزیر صمت

بازار؛ گروه خودرو: عدم تحویل خودروهای فروش نقدی گروه صنایع خودروسازی مدیران خودرو پس از ۴۵ روز دغدغه اصلی مشتریان در بازار شده است. مشتریانی که حدود دو ماه پیش کل وجه محصول خریداری شده را پرداخت کردند، اما تا امروز شرکت خودروساز مذکور به بهانه عدم مجوز گمرک، خودروها را تحویل نداده است. این چالش ظاهرا برای محصولات آریزو۵، ایکس ۲۲ و تیگو۷ رخ داده است.

عدم پاسخگویی شرکت مدیران خودرو
مدیران خودرو شریک تجاری شرکت خودروسازی چری در کشور، این شرکت در سال های گذشته نیز به دلایلی مانند افزایش بها محصولات، خودروها را دیرتر به مشتریان تحویل می داد. خبرنگار «بازار» علیرغم تماس با مدیران ارشد این شرکت خودروساز موفق به مصاحبه در این خصوص نشد. «بازار» با پیگیری از واحد فروش این شرکت، با پاسخ؛ «گمرک در پایان هر هفته فقط مجوز خروج سه دستگاه خودرو را اعطا می کرد. مجوزهای گمرک تمام شده و اکنون منتظر هستند به شرکت مجوز جدید برای خروج دهند.» براساس توضیحات کارشناس فروش این شرکت، مشکل مذکور برای تمام محصولات مدیران خودرو رخ داده است و نسبت به این موضوع توسط نمایندگی ها و واحدفروش شرکت به مشتریان اطلاع رسانی انجام شده است.

مشکل گمرک یا اسناد مالی
باتوجه به اینکه عدم تحویل خودرو به موقع توسط شرکت مدیران خودرو مسبوق به سابقه است، براساس شنیده ها این شرکت خودروسازی موفق به ارائه اسناد مالی و تبادلات بانکی خود با کشور چین به گمرک نشده است. این موضوع سبب شده که مدیران خودرو موفق به پرداخت عوارض گمرکی نشود و محصولات مجوز خروج و شماره گذاری دریافت نکنند. اگر شرکت مدیران خودرو جبر تحریم ها را دلیل اصلی این موضوع تلقی کند، شاید بهتر باشد برنامه ریزی مجددی در خصوص مراودات بازرگانی خود انجام دهد تا رضایت مشتریان را به جای شکایت آن ها جلب کند. البته باید اشاره داشت که این موضوع فقط به شرکت مدیران خودرو منوط نشده و سایر خودروسازان که شریک تجاری چینی دارند، با چنین معضلی در کشور درگیر هستند.



منبع

خبرنگار «بازار» علیرغم تماس با مدیران ارشد این شرکت خودروساز موفق به مصاحبه در این خصوص نشد. «بازار» با پیگیری از واحد فروش این شرکت، با پاسخ؛ گمرک در پایان هر هفته فقط مجوز خروج سه دستگاه خودرو را اعطا می کرد. مجوزهای گمرک تمام شده، را دریافت کرد