بایدن قصد دارد تعرفه‌های مربوط به فناوری چین از جمله خودروهای الکتریکی را هدف قرار دهد

·

بایدن قصد دارد تعرفه‌های مربوط به فناوری چین از جمله خودروهای الکتریکی را هدف قرار دهد

بایدن قصد دارد تعرفه‌های مربوط به فناوری چین از جمله خودروهای الکتریکی را هدف قرار دهد

واشنگتن/ سان فرانسیسکو – به گفته دو نفر مطلع، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار است در هفته آینده تعرفه‌های جدید چین را اعلام کند که بخش‌های استراتژیک از جمله خودروهای الکتریکی را هدف قرار می‌دهد.

به گفته یکی از مردم، انتظار می‌رود که اعلام کامل، که می‌تواند به زودی سه‌شنبه انجام شود، تا حد زیادی عوارض موجود را حفظ کند. این شخص گفت که یک اعلان نیز می تواند به عقب رانده شود.

به گفته یکی از افراد، بخش های خاصی نیز شامل نیمه هادی ها و تجهیزات خورشیدی می شود.

یکی از افراد گفت، جزئیات مربوط به ارزش دقیق یا دسته‌بندی تعرفه‌هایی که اعمال می‌شد نامشخص بود، اما گفته می‌شود که دولت در حوزه‌های مورد علاقه در حوزه‌های رقابتی استراتژیک و امنیت ملی به صفر رسیده است.

به گفته یکی از منابع و یک فرد مطلع دیگر، دفتر نماینده تجاری آمریکا هفته‌ها پیش توصیه‌های خود را به کاخ سفید ارائه کرد، اما اعلام نهایی به تعویق افتاد زیرا این بسته در داخل مورد بحث قرار گرفت.

بایدن، یک دموکرات که به دنبال انتخاب مجدد در ماه نوامبر است، به دنبال این است که رویکرد خود را با رویکرد دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه، که تعرفه های همه جانبه ای را پیشنهاد کرده است که مقامات کاخ سفید آن را بیش از حد صریح و مستعد جرقه زدن تورم می دانند، مقایسه کند.

کاخ سفید و دفتر نماینده تجاری ایالات متحده از اظهار نظر خودداری کردند. خبر بلومبرگ ابتدا این ماجرا را گزارش کرد.

این اقدامات می‌تواند در زمان تشدید تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان، اقدام تلافی جویانه چین را به دنبال داشته باشد. اعمال تعرفه های گسترده تر ترامپ در دوران ریاست جمهوری 2017-2021 او، چین را با اعمال تعرفه های تلافی جویانه برانگیخت.

بایدن گفته است که خواهان جنگ تجاری با چین نیست، حتی با وجود اینکه گفته است این کشورها وارد پارادایم جدیدی از رقابت شده اند.

هر دو نامزد 2024 به شدت از اجماع تجارت آزاد که زمانی در واشنگتن حاکم بود، فاصله گرفتند، دوره ای که با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 محدود شد.

در سال 2022، بایدن بررسی سیاست دوران ترامپ را بر اساس بخش 301 قانون تجارت ایالات متحده آغاز کرد. یک مقام آمریکایی گفت که ماه گذشته، او خواستار افزایش شدید تعرفه‌های آمریکا بر محصولات فلزی چین شد، اما محصولات هدف‌گذاری شده از نظر دامنه محدود بودند و بیش از یک میلیارد دلار از محصولات فولادی و آلومینیومی تخمین زده می‌شود.

بایدن همچنین از آغاز تحقیقات در مورد شیوه های تجاری چین در بخش های کشتی سازی، دریایی و لجستیک خبر داد، روندی که می تواند به تعرفه های بیشتر منجر شود.

دولت بایدن همچنین بر کشور همسایه مکزیک فشار آورده است تا چین را از فروش غیر مستقیم محصولات فلزی خود به ایالات متحده از آنجا منع کند.

چین گفته است که اقدامات تعرفه‌ای غیرمولد بوده و به اقتصاد آمریکا و جهان آسیب وارد می‌کند.