تاکتیک های جنگ تجاری: چگونه ولوو یک خودروی برقی ارزان قیمت چینی را در سواحل ایالات متحده فرود خواهد آورد

·

تاکتیک های جنگ تجاری: چگونه ولوو یک خودروی برقی ارزان قیمت چینی را در سواحل ایالات متحده فرود خواهد آورد

تاکتیک های جنگ تجاری: چگونه ولوو یک خودروی برقی ارزان قیمت چینی را در سواحل ایالات متحده فرود خواهد آورد

یک خودروی برقی ساخت چین در تابستان امسال وارد نمایندگی‌های ایالات متحده می‌شود که قدرت و کارایی مشابه تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان را ارائه می‌کند، اما با قیمتی حدود 8000 دلار کمتر.

EX30 از ولوو کارز، برند سوئدی لوکس متعلق به جیلی چین، تهدید رقابتی شدیدی را که خودروسازان آمریکایی می توانند از سوی سازندگان چینی خودروهای برقی الکتریکی روبرو شوند، نشان می دهد که بسیار جلوتر از رقبای جهانی، به ویژه در مقرون به صرفه بودن، پیش رفته اند.

برچسب پنجره 35000 دلاری شاسی بلند جمع و جور ولوو در بازار ایالات متحده به نقطه ای شیرین می رسد، جایی که اکثر خریداران نمی توانند اکثر خودروهای برقی را بخرند. بر اساس مصاحبه با چهار منبع آشنا با استراتژی ولوو و جیلی و چندین کارشناس سیاست تجاری ایالات متحده، قیمت رقابتی نشان دهنده ترکیبی غیرمعمول از مزیت های هزینه خاص جیلی در چین و توانایی ولوو در کنار گذاشتن تعرفه های آمریکا بر خودروهای چینی است، زیرا این شرکت دارای عملیات تولیدی در ایالات متحده است. .

سازندگان خودروهای برقی چینی می توانند رقبای جهانی را تا حد زیادی به دلیل تسلط این کشور بر استخراج و پالایش مواد معدنی باتری، و همچنین تعهد طولانی مدت آن به توسعه خودروهای برقی، از جمله یارانه های سنگین دولتی، تضعیف کنند.

به گفته دو مدیر ارشد جیلی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، جیلی با ادغام زنجیره های تامین و به اشتراک گذاری پلت فرم ها و قطعات با ولوو و سایر برندهای جیلی هزینه های تولید را کاهش داده است.

سومین منبع جیلی گفت، علیرغم قیمت تهاجمی خود، ولوو حاشیه سود بالایی را در EX30 بین 15 تا 20 درصد در سطح جهانی هدف قرار داده است.

سلطه خودروهای برقی چین این هفته در نمایشگاه خودروی برتر این کشور در پکن به نمایش گذاشته خواهد شد. در بازار چین، بزرگ‌ترین، ده‌ها برند داخلی خودروهای برقی جهان، در جنگ قیمتی با آن مبارزه می‌کنند، در حالی که خودروسازان خارجی به طور پیوسته سهم بازار خود را از دست داده‌اند. رقابت شدید، بزرگ‌ترین سازندگان خودروهای برقی چین، به رهبری BYD، را به سرعت بخشیدن به صادرات خودروهای برقی که می‌توانند قیمت‌ها و سود بیشتری را در بازارهای خارج از کشور رقابتی کمتر به دست آورند، سوق داده است.

EX30 در میان تعداد انگشت شماری از خودروهای ساخت چین خواهد بود که در ایالات متحده فروخته می شوند که هیچ کدام از برندهای چینی نیستند. خودروهای چینی در حال حاضر با تعرفه 27.5 درصدی و درخواست‌های شدیدتر برای افزایش موانع تجاری از سوی خودروسازان آمریکایی و متحدان سیاسی آنها مواجه هستند.

به گفته کارشناسان قانون تجارت ایالات متحده و منبعی آشنا با استراتژی اجتناب از تعرفه ولوو، اما ولوو واجد شرایط بازپرداخت تعرفه ها بر اساس قانونی است که آنها را به شرکت هایی با عملیات تولیدی ایالات متحده – مانند کارخانه کارولینای جنوبی ولوو – که محصولات مشابهی را نیز صادر می کنند، اعطا می کند.

دولت ایالات متحده جزئیات بازپرداخت تعرفه ها را به شرکت های جداگانه منتشر نمی کند.

یکی از سخنگویان ولوو در پاسخ به سوالی درباره بازپرداخت تعرفه ها گفت که این شرکت تمام عوارض قانونی خودروها و قطعات را پرداخت می کند. او گفت که ولوو، اگرچه متعلق به جیلی است، به طور مستقل اداره می شود و خودروهای خود را در سوئد طراحی می کند.

جیلی از اظهار نظر خودداری کرد.

راه گریز اجاره

اگر ولوو و نمایندگی‌هایش از خلأ خط‌مشی EV که در قانون کاهش تورم 2022 که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده حمایت می‌شود، استفاده کنند، EX30 می‌تواند حتی ارزان‌تر شود. این قانون اعتبار مالیاتی 7500 دلاری موجود را مجدداً برای خریداران خودروهای برقی مجاز کرد – اما یارانه خودروهای دارای قطعاتی از کشورهایی از جمله چین را که یک تهدید اقتصادی یا امنیتی تلقی می‌شوند مسدود کرد.

با این حال، خدمات درآمد داخلی ایالات متحده بعداً تعیین کرد که خودروهای برقی اجاره‌ای واجد شرایط به عنوان خودروهای تجاری هستند و واجد شرایط دریافت یارانه 7500 دلاری مشابه بدون محدودیت محتوای چین هستند.

این می تواند قیمت موثر یک EX30 اجاره ای را به 27500 دلار برساند – پیشنهادی قانع کننده برای یک SUV برقی پنج نفره که ولوو گفته است برد رانندگی 275 مایلی و شتاب 0-60 مایل در ساعت پنج ثانیه خواهد داشت. مشخصات EX30 کاملاً با مدل Y تسلا مطابقت دارد و نمایندگی‌های ولوو در حال مقایسه آن هستند. (مدل Y فضای بار بیشتری دارد.)

آخر هفته گذشته، تسلا به عنوان بخشی از مجموعه ای از کاهش قیمت های جهانی، قیمت مدل Y را 2000 دلار در ایالات متحده کاهش داد. این جدیدترین کاهش قیمت تسلا است زیرا با کاهش تقاضا و رقابت شدیدتر از سوی سازندگان خودروهای برقی چین مواجه است.

لنس مورگان، مدیر فروش Volvo Cars Carlsbad در کالیفرنیا، گفت که نمایندگی او قبلاً برای هر EX30 2025 که انتظار دارد تخصیص داده شود، سپرده دریافت کرده است.

او گفت: “من فکر می کنم این می تواند کاملاً بازی را برای کل برند تغییر دهد.”

مورگان گفت که بیش از نیمی از مشتریانش که خودروهای برقی فعلی ولوو را خریداری می‌کنند، ابتدا آنها را اجاره می‌کنند تا واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ایالات متحده شوند – سپس بلافاصله اجاره‌نامه را خریداری می‌کنند.

رویداد “انقراض”.

قیمت EX30 و سر و صدایی که ایجاد می کند به توضیح ترس فزاینده خودروسازان آمریکایی از رقابت با واردات خودروهای برقی ارزان قیمت چین کمک می کند.

گروه تجاری صنعتی Alliance for American Manufacturing در ماه فوریه اعلام کرد که خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی می توانند باعث “رویداد در سطح انقراض” برای خودروسازان آمریکایی شوند. این سازمان هشدار داد که تولیدکنندگان چینی همچنین می توانند با راه اندازی کارخانه هایی در مکزیک، در داخل منطقه آزاد تجاری آمریکای شمالی، و سپس صادرات خودرو به ایالات متحده، از تعرفه های آمریکا جلوگیری کنند.

BYD چین – که رقیب تسلا برای تاج فروش جهانی خودروهای برقی است – در ماه فوریه برنامه های خود را برای یک کارخانه مکزیک اعلام کرد. BYD مجموعه ای از خودروهای الکتریکی را با قیمت کمتر از 30000 دلار در چین ارائه می دهد، از جمله یک هاچ بک الکتریکی که کمتر از 10000 دلار به فروش می رسد.

در ماه فوریه در مکزیکو سیتی، BYD اعلام کرد که همان هاچ بک را در آمریکای لاتین با قیمتی در حدود 21000 دلار خواهد فروخت که هنوز بسیار کمتر از هر خودروی الکتریکی ایالات متحده است.

برخی از سیاستمداران آمریکایی، از جمله سناتور آمریکایی جاش هاولی، جمهوریخواه میسوری، خواستار افزایش موانع تجاری هستند.

هاولی در بیانیه ای به رویترز با اشاره به استراتژی بازپرداخت تعرفه های ولوو گفت: «استفاده از دلار مالیات دهندگان برای یارانه دادن به بخش خودروسازی چین کمونیست توهین به کارگران آمریکایی است».

کیفیت VOLVO، هزینه جیلی

هنگامی که جیلی ولوو را در سال 2010 به قیمت 1.8 میلیارد دلار از فورد خرید، برخی از تحلیلگران را به عنوان یک جفت عجیب و غریب به حساب آورد. جیلی یک خودروساز مبتدی از هانگژو بود که به دلیل تولید خودروهای غربی با کیفیت پایین‌تر شهرت داشت، در حالی که ولوو به دلیل ایمنی و طراحی‌های براق اسکاندیناویایی شهرت دیرینه‌ای داشت.

این شرکت‌ها یک استراتژی رشد ولوو ارائه کردند که تا حدی بر کاهش هزینه‌ها از طریق ادغام زنجیره‌های تامین متکی بود و به شرکت ترکیبی اهرمی برای کاهش هزینه‌های تامین‌کننده می‌داد.

یکی از مدیران مهندسی جیلی گفت: “هدف اعلام شده ما دستیابی به “کیفیت ولوو، هزینه جیلی” بود.

طرح کار کرد. از سال 2010، ولوو فروش جهانی خودروی خود را تقریبا دو برابر کرده است، از 373525 به بیش از 708000 دستگاه در سال گذشته.

جیلی و ولوو مجموعه‌ای از پلت‌فرم‌های مشترک ایجاد کرده‌اند که به ولوو و سایر برندهای جیلی اجازه می‌دهد باتری‌ها، موتورها، چرخ دنده‌ها و اینورترهای مدیریت توان الکتریکی را به اشتراک بگذارند – همه قطعات EV گران قیمت که در حجم بالا ارزان‌تر هستند.

منابع جیلی گفتند که EX30 بر روی یک پلتفرم خودروی الکتریکی سوار می شود که جیلی SEA نامیده می شود تا «معماری تجربه پایدار» باشد. یکی از مقامات سوم جیلی آن را عروسک روسی پلت فرم خودرو نامید، زیرا می توان آن را برای تولید طیف گسترده ای از خودروهای برقی بزرگ و کوچک بدون تغییرات عمده در خط مونتاژ تغییر داد.

یکی از مدیران مهندسی جیلی گفت 80 درصد از اجزای زیر بدنه خودروهای پلتفرم SEA در حال حاضر بین جیلی، ولوو و سایر برندهای وابسته از جمله اسمارت، لینک و شرکت و زیکر که خودروهایی را برای بازارهای چین و اروپا تولید می کنند، به اشتراک گذاشته شده است.

تجارت واردات و صادرات

انتقال بیشتر تولید خود به چین، ولوو را ملزم می‌کرد تا با تعرفه‌های تنبیهی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده در سال 2018 به عنوان بخشی از یک جنگ تجاری بزرگ‌تر وضع کرده بود، مقابله کند و از آن زمان توسط بایدن حمایت شد.

در آن زمان، یکی از لابی‌گران ولوو درخواست حذف شاسی‌بلندهای سایز متوسط ​​وارداتی از چین کرد و در نامه‌ای در اکتبر 2018 گفت که این عوارض باعث آسیب اقتصادی به مصرف‌کنندگان و کارگران خودرو می‌شود. نماینده تجاری ایالات متحده درخواست ولوو را رد کرد، همانطور که برای درخواست مشابه از جنرال موتورز انجام شد.

در نامه لابی‌گر نام مدل‌های خاصی ذکر نشده است، اما ولوو خودروی کاربردی XC60 خود را در آن زمان از چین وارد کرد. برای اجتناب از تعرفه ها، تولید را برای بازار ایالات متحده به اروپا تغییر داد.

اکنون ولوو راه دیگری را در مورد تعرفه های EX30 پیدا کرده است، از طریق برنامه بازپرداخت عوارض ایالات متحده، که به سال 1789 مربوط می شود. این برنامه در ابتدا به شرکت ها تعرفه هایی را که بر روی مواد خام وارداتی پرداخت می کردند، در صورت استفاده از آنها برای ساخت محصولات نهایی برای صادرات، بازپرداخت می کرد. امروزه، این امکان را به طیف وسیع تری از صادرات می دهد تا مالیات بر واردات مشابه را جبران کند.

برای ولوو، این بدان معناست که صادرات خودروهای اسپرت برقی بزرگتر EX90 ساخت کارولینای جنوبی می تواند برای جبران واردات EX30 از چین استفاده شود.

برنامه معیوب، که مدت‌ها توسط خودروسازان آمریکایی که قطعات را در سطح جهانی تامین می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، در جنگ تجاری آمریکا و چین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. داده‌های گمرک ایالات متحده نشان می‌دهد که مجموع ادعاهای عقب‌نشینی از زمان تعرفه‌های ۲۰۱۸ بیش از سه برابر شده است، از ۱.۳ میلیارد دلار به نزدیک به ۴ میلیارد دلار در سال گذشته.