جدیدترین خودروی برقی چین یک خودروی «متصل» از شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی شیائومی است

·

جدیدترین خودروی برقی چین یک خودروی «متصل» از شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی شیائومی است

پکن – شیائومی، سازنده مشهور لوازم الکترونیکی مصرفی هوشمند در چین، در حال پیوستن به بازار پررونق اما شلوغ خودروهای الکتریکی این کشور است.

این شرکت فناوری سفارش‌های SU7 را که یک سدان چهار در اسپرت است، پس از یک رویداد رونمایی با بنیانگذار Lei Jun در پکن در عصر پنجشنبه آغاز خواهد کرد. تحلیلگران فکر می کنند که قیمت آن در محدوده 300000 یوان (40000 دلار) خواهد بود.

یارانه های دولتی به چین کمک کرده است تا چین را به بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل کند و گروهی از سازندگان جدید در رقابت شدیدی قرار دارند. بیشتر فروش این صنعت داخلی بوده است، اما سازندگان چینی با مدل‌های ارزان‌تر به بازارهای خارج از کشور می‌روند و چالشی بالقوه برای غول‌های خودروسازی اروپایی، ژاپنی و آمریکایی است.

لی نسبت به این چالش خجالتی نیست و در مراسم رونمایی از SU7 در دسامبر گفت که شیائومی مستقر در پکن قصد دارد در 15 تا 20 سال آینده به یکی از پنج خودروساز برتر جهان تبدیل شود.

وی در بیانیه خبری این شرکت گفت: “من معتقدم که روزی خودروهای الکتریکی شیائومی منظره ای آشنا در جاده های سراسر جهان خواهند شد.”

شیائومی، که در سال 2010 تأسیس شد، وارد بازاری پر ازدحام می شود که تحلیلگران انتظار دارند در سال های آینده دچار تغییراتی شود و استارت آپ های ضعیف تر در کنار آن قرار بگیرند.

جدیدترین خودروی برقی چین یک خودروی «متصل» از شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی شیائومی استجدیدترین خودروی برقی چین یک خودروی «متصل» از شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی شیائومی است

طبق گزارش رتبه‌بندی فیچ، سهم مجموع خودروهای برقی و هیبریدی در فروش خودروهای چین در سال جاری به 42 تا 45 درصد خواهد رسید که در مقایسه با 36 درصد در سال 2023 افزایش یافته است. اما این آژانس در گزارشی در ماه دسامبر اعلام کرد که این رقابت می تواند بر سهم بازار کوتاه مدت و سودآوری خودروسازان فشار بیاورد.

شیائومی که به خاطر گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه، تلویزیون‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های خود شناخته می‌شود، قصد دارد با اتصال خودروهای خود به تلفن‌ها و لوازم خانگی خود در آنچه اکوسیستم «انسان x خودرو x خانه» می‌نامد، از این فناوری بهره ببرد.

Tu Le، موسس مشاوره Sino Auto Insights، گفت که شیائومی در تلاش است تا با افزودن حمل و نقل به ترکیب محصولی که قبلاً در زندگی شخصی و حرفه ای مشتریانش ادغام شده است، حلقه را ببندد.

او در پاسخی ایمیلی گفت: «توانایی یکپارچه بودن بخشی مداوم از زندگی یک نفر، جام مقدس برای شرکت‌های فناوری است. احتمالاً کسی را در پکن نمی‌شناسید که حداقل یک محصول شیائومی، تلفن همراه، رایانه، تلویزیون، تصفیه‌کننده هوا یا تبلت را نداشته باشد.»

جدیدترین خودروی برقی چین یک خودروی «متصل» از شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی شیائومی است

او گفت که به عنوان یک تازه وارد در خودروسازی، این شرکت حدس می زند که می تواند خودرویی را طراحی و توسعه دهد که به فروش برسد. با توجه به کندی اقتصاد چین و جنگ مداوم قیمت خودروهای الکتریکی، او پیش‌بینی کرد که یک یا دو سال طول می‌کشد تا ببینیم آیا شیائومی می‌تواند برای اصلاح هر گونه اشتباه و موفقیت سازگار شود یا خیر.

لی گفت: «آنها یک شرکت فناوری هستند، بنابراین این مزیت آنهاست، اما باید آن را با نوشیدن از طریق شیلنگ آتش نشانی آشتی دهند تا یاد بگیرند که چگونه یک شرکت فناوری باشند که اتومبیل می‌سازد».

CreditSights، یک شرکت تحقیقاتی مالی، گفت که انتظار دارد بخش خودروهای برقی شیائومی در سال اول 60000 وسیله نقلیه بفروشد و در دو سال اول به دلیل هزینه های بازاریابی و تبلیغات بالا ضرر کند.

عوارض گسترش جهانی

خودروسازان چینی که در تلاش برای توسعه در خارج از کشور هستند با بادهای مخالف سیاسی روبرو هستند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی یارانه های چینی است تا مشخص کند که آیا این یارانه ها به خودروهای برقی ساخت چین مزیت بازار غیرمنصفانه خارج از کشور می دهند یا خیر. ایالات متحده ماه گذشته تحقیقاتی را در مورد خودروهای متصل ساخت چین اعلام کرد که می‌گوید می‌توانند اطلاعات حساسی در مورد رانندگان آنها جمع‌آوری کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنگام اعلام تحقیقات آمریکا گفت: «چین مصمم است بر آینده بازار خودرو، از جمله با استفاده از شیوه‌های ناعادلانه، تسلط یابد». «سیاست‌های چین می‌تواند بازار ما را با وسایل نقلیه خود پر کند و خطراتی را برای امنیت ملی ما ایجاد کند. من نمی گذارم این اتفاق در ساعت من بیفتد.»

چین این هفته را عقب نشینی کرد و شکایتی از سازمان تجارت جهانی ارائه کرد که ادعا می کند کمک هزینه های ایالات متحده برای خودروهای الکتریکی تبعیض علیه محصولات چینی است.

وزارت دفاع آمریکا در سال 2021 شیائومی را به دلیل ارتباط با ارتش چین در لیست سیاه قرار داد، اما چند ماه بعد پس از رد این ارتباط و شکایت از دولت آمریکا، آن را حذف کرد.