جنرال موتورز اهداف سه ماهه را شکست، پیش بینی سال را افزایش داد

·

جنرال موتورز اهداف سه ماهه را شکست، پیش بینی سال را افزایش داد

جنرال موتورز اهداف سه ماهه را شکست، پیش بینی سال را افزایش داد

دیترویت – جنرال موتورز روز سه شنبه نتایج سه ماهه ای را منتشر کرد که بالاتر از اهداف وال استریت بود و پیش بینی سالانه خود را افزایش داد، با استناد به قیمت گذاری و تقاضای ثابت برای خودروهای موتور گازی خود، سهام را 5 درصد افزایش داد.

خودروساز میشیگان پیش بینی سود پیش از مالیات تعدیل شده خود را برای سال به 12.5 تا 14.5 میلیارد دلار افزایش داد که از محدوده قبلی 12 تا 14 میلیارد دلار بود.

پل جاکوبسون، مدیر مالی جنرال موتورز، گفت: «مصرف‌کننده ما در این دوره از نرخ‌های بهره بالاتر انعطاف‌پذیر بوده است.

او گفت که تقاضا در سه ماهه اول به خوبی حفظ شد و قیمت ها در آوریل ثابت بود، اما جنرال موتورز همچنان در حال برنامه ریزی برای کاهش 2 درصدی قیمت ها به 2-1/2 درصد برای بقیه سال است.

علیرغم مشکلات این شرکت در چین و خودروهای برقی، قیمت گذاری خودروهای قوی تر از حد انتظار با کامیون های بنزینی، سرمایه گذاران را راضی کرد.

تیم پیچوسکی، مدیر پورتفولیوی ACR Alpine Capital Research در سنت لوئیس، که مالک سهام جنرال موتورز است، گفت: «این واقعیت وجود دارد که قیمت‌گذاری برای مدت طولانی‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد قوی‌تر می‌ماند.

وی افزود: موتور این شرکت در این مرحله کامیون و شاسی بلند است. آنها فقط سود قابل توجه و جریان نقدی آزاد ایجاد می کنند که به تامین مالی طرح های EV ادامه خواهد داد.

برخی از تحلیلگران محتاط تر بودند.

گرت نلسون، تحلیلگر CFRA Research، در یادداشتی تحقیقاتی گفت جنرال موتورز ممکن است در کوتاه مدت و میان مدت به دلیل کمبود خودروهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی، سهم بیشتری از بازار را از دست بدهد و جریان نقدینگی به دلیل هزینه های برنامه ریزی شده سنگین برای خودروهای الکتریکی با مشکل مواجه خواهد شد.

این خودروساز گزارش داد که درآمد خالص در سه ماهه اول 24.4 درصد نسبت به دوره سال قبل افزایش یافته و به 3 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که درآمد 7.6 درصد افزایش یافته و به 43 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس داده های LSEG، سود تعدیل شده هر سهم 2.62 دلار از میانگین هدف وال استریت 2.15 دلار پیشی گرفت. درآمد در سه ماهه مارس بالاتر از هدف وال استریت 41.9 میلیارد دلار بود.

در حالی که این شرکت سال 2024 را قوی آغاز کرد، مدیرعامل مری بارا هنوز دو چالش بزرگ در پیش دارد: چرخش کاهش فروش جنرال موتورز در چین و نجات کروز، واحد روباتاکسی آن.

شرکت کروز اواخر سال گذشته پس از اینکه یکی از خودروهای خودران خود زنی را به خیابانی در سانفرانسیسکو کشید، فعالیت خود را متوقف کرد. مقامات این شرکت در اوایل سال جاری به اشتراک گذاشتند که جنرال موتورز هزینه های این واحد را یک میلیارد دلار کاهش خواهد داد. کسب و کار روباتاکسی در سال گذشته 2.7 میلیارد دلار از دست داد، بدون احتساب 500 میلیون دلار هزینه های بازسازی که در سه ماهه چهارم به دلیل کاهش کارکنان این واحد متحمل شد. جنرال موتورز در سه ماهه اول 400 میلیون دلار برای کروز هزینه کرد و انتظار دارد هزینه های کل سال به حدود 1.7 میلیارد دلار برسد.

بارا با اشاره به بازگشت وسایل نقلیه خود به جاده‌های فینیکس، آریزونا، در اوایل ماه جاری، با رانندگان انسانی و بدون مسافر، گفت که تجارت در حال پیشرفت است. او در یک کنفرانس تلفنی به تحلیلگران گفت که جنرال موتورز در حال بررسی عملیات مالی برای کروز، از جمله سرمایه گذاری خارجی است.

تجارت جنرال موتورز در چین – که قبلاً بزرگترین بازار این خودروساز بود – نیز دچار تزلزل شده است. خودروسازان چینی و تسلا با کمک کاهش شدید قیمت ها و ارائه فناوری های به روز، سهم بازار را در منطقه به دست آورده اند.

جنرال موتورز در این سه ماهه 106 میلیون دلار در چین از دست داد، که جیکوبسون به خبرنگاران گفت که کمتر از انتظار تیمش بوده است، زیرا از طریق موجودی کار می کرد.

جاکوبسون گفت که شرکت انتظار دارد برای سه ماهه دوم و سال سود در چین داشته باشد. بارا در پاسخ به این سوال که آیا جنرال موتورز کسب و کار خود را در آنجا می بندد یا می فروشد، گفت که جنرال موتورز متعهد طولانی مدت به بزرگترین بازار خودروی جهان است.

او درباره چین گفت: “جایی برای بازی و رشد سهم جنرال موتورز وجود دارد.”

این خودروساز و رقیبش فورد موتور روی سود حاصل از کامیون‌های موتور بنزینی حساب می‌کنند تا نگرانی سرمایه‌گذاران را کاهش دهند، زیرا سرمایه‌گذاران همچنان به سرمایه‌گذاری در توسعه پرهزینه خودروهای برقی ادامه می‌دهند. جنرال موتورز گفت که بیش از 3 امتیاز از سهم بازار پیکاپ‌های فول سایز را در سه ماهه از رقبای خود از جمله فورد و استلانتیس به دست آورده است.

جنرال موتورز نتایج مالی کسب و کار خودروهای برقی خود را به دست نیاورده است، اما جاکوبسون به پیش بینی های قبلی برای کسب سود پایبند بود. او همچنان انتظار دارد که سود متغییر نامیده می شود که هزینه های ثابت را حذف می کند تا نیمه دوم سال 2024 مثبت شود.

بارا گفت: «ما همچنان شاهد بهبودهای متوالی و سال به سال در سودآوری هستیم زیرا از بهبود مقیاس، هزینه مواد و ترکیب سود می‌بریم.

بارا گفت که سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با LG Energy Solution، به نام سلول‌های Ultium، در حال افزایش تولید سلول‌های باتری در کارخانه‌های اوهایو و تنسی است.

سوالات در مورد بازار خودروهای باتری دار افزایش یافته است زیرا تسلا، رهبر خودروهای برقی، بیش از 10 درصد از کارکنان جهانی خود را در اوایل این ماه اخراج کرد و قیمت مدل های خود را در چندین بازار کاهش داد.

طبق داده‌های LSEG، تسلا درآمدهای سه ماهه خود را در روز سه‌شنبه منتشر می‌کند و انتظار می‌رود که سازنده خودروهای برقی اولین کاهش درآمد و کمترین حاشیه ناخالص خود را در نزدیک به چهار سال گذشته به ثبت برساند.

جنرال موتورز در سال گذشته به دنبال دستیابی به یک توافق پرهزینه جدید کار با اتحادیه کارگران اتومبیل متحد، بازخرید سهام 10 میلیارد دلاری را مشخص کرد. بارا گفت که اولین بخش از این در سه ماهه اول تکمیل شد و شرکت در مسیر کاهش تعداد سهام باقیمانده خود به زیر 1 میلیارد است.