قالب تونل فرم بوذرجمهر

·

در صورتی که نیاز به استفاده از دهانه های بیشتر از 5/5 متر باشد، استفاده از تیر لبه ای معکوس در جلوی دهانه تونل ها و یا ازدیاد ضخامت دال ضروری است. اگر ارتفاع سازه های بتنی برای انجام عملیات بتن ریزی زیاد باشد، لازم است که بتن ریزی را در چند مرحله انجام داد. در صورتی که مدت زیادی از روغنکاری قالبها گذشته باشد، ممکن است گردوغبار زیادی به خود جذب کرده باشند که لازم است تمیز گردند. معماری معاصر نیازمند اشکال بسیار مختلفی از بافت و پرداخت سطحی است و بتن به عنوان یک امکان در معماری معاصر، برای برآورده نمودن نیازهای آرشیتکتی از نظر دستیابی به یکنواختی رنگ و پرداخت سطحی دارد.

هنگام بتن ریزی، برای جا به جایی بتن مازاد روی سقف به جهت آسیب ندیدن لوله های برق از پارو به جای بیل استفاده گردد. همه ما تعریف روشن و واضحی از بزرگترین و بهترین مجموعه یا چیزی داریم. حال با توجه به موارد عنوان شده، بهطور حتم علاقهمند هستید تا از یک کارگروه ویژه برای تهیه انواع قالب بتن استفاده کنید که ما در انتهای این مقاله به معرفی یک شرکت تولید کننده در این خصوص خواهیم پرداخت.نتیجهگیریهمانطورکه در این مقاله اشاره کردیم، قالب بتن از جمله تجهیزات ساختمانی به شمار میرود که برای در نظر گرفتن اجزای مختلف سازههای بتنی مانند تیر، سقف، ستون و مواردی از این دست استفاده میشود. با توجه به ضخامت محدود دیوارها و سقف ها در روش تونلی، در عمل، بخش اعظم مدارهای تاسیسات مکانیکی خارج در دیوار، در داخل داکت یا به صورت نمایان اجرا می شود. پانلهائی نیز با رویهای سوراخدار به منظور عبور میان بولتها تولید میگردد که بیشتر در قالببندی دیوارها کاربرد دارند.

تامین انتظارات در خصوص عایق کاری حرارتی جدارها، در صورتی که عایق حرارتی در داخل اجرا شود، به دلیل وجود پل های حرارتی متعدد، خصوصا در ساختمان های گروه ۱ ، با مشکلات فراوانی همراه است، در صورتی که عایق حرارتی در طرف خارج ساختمان در نظر گرفته شده باشد مشکلات اجرایی بیشتر می شود، ولی در عوض پل ها حرارتی محل اتصالات به سقف ها و دیوارهای داخلی کاملا حذف می شوند، و اینرسی حرارتی مورد نیاز برای ساختمان های مسکونی به طور چشمگیری افزایش می یابد. بتن ریزی باید مستمر بوده و لایه جدید قبل از سخت شدن لایه قبلی ریخته شود تا پیوستگی بین لایه ها تامین گردیده و از بروز صفحات ضعیف یا درز سرد پرهیز گردد. ایستایی سیستم در ساختمان های میان مرتبه و حتی بلند مرتبه، در صورت طراحی و اجرای اصولی اتصالات، به راحتی قابل تامین است. طراحی و اجرای جزئیات مناسب در محل اتصال دیوارهای غیر سازه ای به منظور عدم مشارکت در سختی جانبی سازه الزامی است. رعایت حداقل مقاومت فشاری نمونه استوانه ای ۲۵ مگا پاسکال برای بتن سازه ای و حداقل تنش سیستم ۴۰۰ مگا پاسکال برای فولاد الزامی است. رعايت حداقل مقاومت فشاري نمونه استوانه اي 25 MPa براي بتن سازه اي و حداقل تنش سيستم 400 MPa براي فولاد الزامي است.

همچنين در اين سيستم بخش عمده اي از ديوارهاي داخلي ساختمان بصورت ديوار سازه اي اجرا مي گردد و در نتيجه تعداد ديوارهاي جداكننده (غير سازه اي و حجم نازك كاري مربوطه) كاهش عمده اي مي يابد، از طرفي ضخامت سقف سازه اي دراين سيستم 18- 15 سانتیمتر ( در دهانه های متقارن 5.5 متر ) اجرا ميشود كه نسبت به اسكلت رایج بتنی با سقف هاي تيرچه بلوك كمتر بوده و دركاهش ارتفاع ساختمان و كاهش مصرف مصالح مؤثر خرید قالب تونل فرم است. یکی از رایج ترین انتخاب لارژ پانل های بهبود یافته است که در این حالت صرفا نقش جدا کننده ایفا خواهند کرد.

همانگونه که از نامش پیداست با اتصالاتی مثلثی شکل که به صورت نر و ماده به هم متصل شده اند، تشکیل شده است. پس از انجام مرحله لوله کشی و عایق کاری لوله ها، مصالح اصلی و سفال ها چیده می شود. ابتدا در مورد انواع مختلف قالب های تونل موجود و قابل ساخت مطالب را ارائه داده و سپس به مبحث اصلی مقاله می پردازیم . ستونهای بتنی بر اساس شکل سطح مقطع به انواع مستطیلی/مربعی، دایرهای، L شکل، T شکل، V شکل، شش ضلعی، قوسی، Y شکل و Y شکل قوسی تقسیم میشوند. مطابق با ضوابط و آيين نامه مركز تحقيقات ساختمان و مسكن درخصوص الزامات قالب تونلي، منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروري است و سطح مقطع اسمي ديوارهاي سازه اي دريك جهت بايد حداقل 80 % جهت ديگر باشد. از ویژگی های این نوع از محصول، سبک بودن سازه و در نتیجه سهولت در حمل و نقل است.نوع مثلثی، همانطور که از اسمشان پیداست از اتصال اجزا مثلثی شکل تشکیل شدهاند. در استفاده از این سیستم، منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروری می باشد.

قالب تونلی فرم در سه طرح ERTF ,TRTF و MKTF طراحی و تولید میشود که در نهایت عملکرد یکسانی دارند منتهی عمده تفاوت آنها در بالا و پایین وزن کلی قالبها و امکان تکرار پذیری در پلانهای مختلف میباشد که بر حسب الزامات عنوان شده توسط پیمانکار مشخص و تولید میگردد . هر چند هزینه اولیهای که باید برای این نوع قالببندی پرداخت کنید بیشتر است، ولی از آنجایی که استحکام و کیفیت آن بالا است، هزینههای نگهداری و جایگزینی آن به شدت کاهش پیدا میکند؛ به همین علت است که میتواند یک گزینه مقرون به صرفه به شمار رود. در اکثر موارد، در صورت طراحی معماری متناسب با قابلیت ها و محدودیت های این روش سرعت ساخت به طور محسوسی بیشتر از سیستم های متداول ساخت بتنی است. در صورتيكه بلوكها روبروي هم قرار گيرند، حداقل فاصله بين آنها 17متر وحداكثر متناسب با مسير حركت تاورها باشد.

از جک U عراقی زمانی بکارگیری میشود که سقف ها تازه بتن ریزی شده باشد چون تا حد بسیار زیادی بار و وزن سقف را تحمل می کنند شاید هنگام سفارش جک برای سازه ساختمانی در حال ساخت به دو نوع تی شکل و یو دار بر بخورید : توصیه ما این است وقتی از جک سقفی تی شکل بکار گرفته می شود که سقف توسط دو یا چند تیرک نگه داشته شده باشد. در این روش، با توجه به این نکته که نصب مدارهای الکتریکی قبل از بتن ریزی، در داخل دیوارها و سقف صورت می گیرد، و این اینکه پیش بینی های لازم برای عبور مدارهای تاسیسات مکانیکی نیز از قبل انجام می شود، و با در نظر گرفتن این مطلب که در عمل، کیفیت و سقف های بتنی به دست آمده به گونه ای است که عملیات نازک کاری داخلی و اجرای نمای خارجی روی دیوارهای بتنی به حداقل می رسد، می توان ادعا کرد که اجرای برخی عملیات به صورت موازی صورت می گیرد، و این به عنوان یک نقطه قوت اصلی سیستم تقلی شود.

توجه : در این مقاله (تعیین قیمت داربست مثلثی) از عکسای اختصاصی گروه صنعتی بوذرجمهر استفاده شده است. یکی از انواع شیوههای اجرای سیستمICF میباشد که در آن قالبهای ماندگار به صورت پانلهای مستطیلی در کارخانه تولید و به کارگاه منتقل میشوند که شامل دو لایه ورق پلی استایرن، مش میانی و آرماتورهای خرپائی برای نگه داشتن آرماتورهای افقی و عمودی تعبیه شده میباشد. یکی از مهمترین پارامترهای تولید جک ساختمانی، ابزارهای مورد نیاز است. نكته مهم و لازم به یادآوری این است که بتن ريزي سيستم ساخت قالب تونلي نيز بايد بگونه اي صورت گيرد كه در محل اتصال ديوار به سقف ، درزهاي سرد ايجاد نشود بدين ترتيب كه پس از اتمام بتن ريزي ديوار در لايه نهايي آن ويبره مجدد ايجاد شود و يك فرصت كوتاهي داده شود تا بتن ديوار، نشست خود را انجام دهد ولي به گيرش اوليه نرسد. در مرحله بعد، آرماتوربندی سقف و جا گذاری مدارهای برق انجام می شود و قالب هایی برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب می شود. به دلیل امکان جا به جایی قالب ها توسط جرثقیل و نیز استفاده مجدد از قالب ها در پروژه های متعدد هزینه های اجرا به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

از اتکای پايهها بر زمينهای منجمد و سست بايد جدا خودداری کرد. در مواردی که میلگرد ها کم تراکم باشد می توان از لوله های آویز یا شوت قائم برای بتن ریزی استفاده کرد. از این قالب نیز همانند قالب پلای وود میتوان به دفعات استفاده کرد. اندازه دهانه تونل ها، به دلیل کنترل تنش سقف و نیز زیاد نشدن ضخامت دال بتنی سقف بین ۳ تا 5/5 متر توصیه می شود. پیش ساخته بودن نمای ساخته شده با قطعات لارژ پانل بتنی باعث می شود از کیفیت و تنوع بالاتری، در مقایسه از پانل های سه بعدی است. در بعضی از شرکت­ها جک سقفی با ضخامت لوله 2 میلیمتری هم تولید می­شود. برای تولید قالب فلزی بتن ، در قالبهای جوشی ( تسمه ای) از ورق 3 میل برای کف و ورق 5 میل برای تسمه های آن استفاده میشود ولی در قالب های خم ، کلا با ورق 3 میل تولید می شود .

در مورد مدارهای سیستم تاسیسات مکانیکی، با توجه به لازمه رایزری یا روکار بودن تمامی مدارها، این مشکل مطرح نیست. مزیت قابل توجه قالب تونلی مونتاژ اولیه این قالب هاست که تا پایان کار نیاز به دمونتاژ و منتاژ دوباره نیست که از بعد زمانی بسیار مهم و تاثیراگذار است. نصب آن نیز بسیار راحت و بی دردسر است. استقرار بلوكهاي خطي و موازي هم با حداكثر 5/1 متر اختلاف پيش آمدگي يا عقب رفتگي در هر رديف، بدليل حركت راحت تر تاورها . نصب راحت و سریعی دارند و بسیار پرکاربرد هستند.داربست مثلثی: داربست مثلتی فریمهای مثلی دارد که به صورت نر و ماده به هم متصل میشوند.داربست چوبی: این گونه داربستها ثابت هستند و برای آن از نردبانهای مخصوص، تخته و پل موقت استفاده میشود.داربست معلق: در مکانهایی که امکان ایجاد داربست از سطح زمین وجود نداشته باشد از داربست معلق استفاده میشود که به دیوار ساختمان تکیه میدهد.داربست پایهدار: این نوع داربست سرعت برپا سازی بالایی دارد و فقط قابلیت اجرای یک ردیف داربست را دارد. در نتیجه، توجیه اقتصادی برای این نوع اقدامات بسیار ضعیف است. این سیستم صرفا برای مطرح است و در پروژه های کوچک، قابلیت توجیه ندارد. در صورت طراحی مدولار سازه ای و محدودیت تیپ سازه ای دیوارها و سقف، می توان از شبکه پیش ساخته فولادی برای تسریع در انجام مراحل در انجام مراحل قالب بندی استفاده نمود.

از آنجا که میزان مصرف آرماتور نسبتا به سازه های بتنی معمولی در ساختمان های بلند مرتبه در این روش کمتر است و نیز به لحاظ سرعت کار بالاتر تاور در ساختمان های بلند مرتبه توصیه می شود در ساختمان های بلند مرتبه و تکرارپذیر از این روش استفاده شود. میزان عرضه و تقاصا از جمله عوامل مهم بر قیمت لوله داربست و مقاطع فولادی دیگر است. امروزه استفاده از این داربست ها به دلیل مزایایی که دارد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. راه حل آخر، کاربرد دیوارهای سبک از نوع خشک است، که می توان به صورت تودلی یا یکسره (دیوار پرده ای) با استفاده از تخته های گچی و سیمانی ساخته شود. با توجه به این نکته که در سیستم تونلی دیوارهای داخلی تیغه گچی با دیوار خشک است، وزن ساختمان در این روش به طور قابل توجهی کمتر از روش سیستم بتنی درجا با قالب های یکپارچه دیواری و سقفی است.

مهمترین علت برجسته شدن سیستم قالب تونلی، دارا بودن چهار معیار اساسی کاهش زمان، کاهش هزینه، ارتقاء کیفیت و امنیت کارکنان می باشد. برای هر پروژه توصیه میشود مراحل انجام کار جهت مشخص شدن روند آمادهسازی، انتخاب مواد و روند کنترل کیفی، به صورت آزمایشی و در مقیاس کوچک انجام شود. در این روش، برخلاف روش های تونلی، قالب بندی دیوار و سقف توسط قطعات تخت کوچک انجام می شود. این سیستم از نظر تجهیزات، قطعات مورد استفاده در تجهیزات، و مواد اولیه وابستگی چندانی به فناوری خارجی ندارد. این امر باعث می شود تا بسیاری از هزینه های اضافه حذف شود و سرعت کار هم بالاتر رود.