Flex Fuel چیست و E10، E15 و E85 به چه معناست؟

·

Flex Fuel چیست و E10، E15 و E85 به چه معناست؟

Flex Fuel چیست و E10، E15 و E85 به چه معناست؟

در ظاهر، Flex Fuel یک ایده عالی به نظر می رسد. خودروهای خاصی که برای آن طراحی شده‌اند، می‌توانند با ترکیب‌های مختلفی از بنزین و اتانول کار کنند. خوب، همه ما بنزین را می شناسیم، اما اتانول چیست؟ این نوعی الکل است که از محصولاتی مانند ذرت یا نیشکر به دست می آید. سوخت اتانول به عنوان پاسخی به کمبود نفت، از دهه 1970 شروع شد و در نهایت به بازار مهمی برای کشاورزان غلات تبدیل شد. فناوری موتورهای Flex Fuel واقعاً تا دهه 1990 به بلوغ نرسید و خودروسازان، عمدتاً سه بزرگ، شروع به معرفی وسایل نقلیه Flex Fuel کردند.

چه مقدار اتانول در سوخت فلکس وجود دارد؟

وسایل نقلیه ویژه مجهز به قابلیت سوخت فلکس می توانند بر روی E85 کار کنند، ترکیبی که می تواند از 51% تا 83% اتانول و فقط باقیمانده آن به عنوان بنزین باشد. با این حال، تقریباً تمام خودروهای مدرن به میزان کمتری از ترکیب بنزین و اتانول استفاده می کنند. بیشتر بنزینی که در پمپ های ایالات متحده فروخته می شود از نظر فنی می تواند E10 باشد، یک ترکیب 10٪ اتانول، اگرچه همیشه اینطور نیست.

EPA همچنین E15، یک ترکیب 15٪ اتانول را تایید کرده است. با این حال، در سال 2012 ائتلافی از خودروسازان با پیشنهاد افزایش 50 درصدی اتانول مخالفت کردند. EPA E15 را برای استفاده در خودروهای سال 2001 و جدیدتر بی خطر می داند، اما تحقیقات ضد و نقیضی در مورد آسیب رسان بودن یا نبودن آن انجام شده است. بسیاری از خودروسازان در آن زمان گفتند که اگر مالکان از E15 استفاده کنند، گارانتی را رعایت نمی کنند.

نحوه شناسایی خودروی فلکس سوخت

خودروهای Flex Fuel با درپوش زرد رنگ پرکننده سوخت یا حلقه زرد روی مخازن سوخت بدون درپوش مشخص می شوند. آنها همچنین ممکن است دارای برچسب هایی در داخل درب های پرکننده سوخت یا نشان مخصوص Flex Fuel بر روی خودرو باشند. وزارت انرژی ایالات متحده لیستی از خودروهای Flex Fuel را در حال حاضر ارائه می دهد. اکثر آنها اسب های کار مانند Chevy Silverado/GMC Sierra، Ford Transit Connect، Transit، F-150 و F-250 هستند. فورد اکسپلورر تنها خودروی خانوادگی استانداردی است که در حال حاضر در این لیست وجود دارد، اگرچه می‌توانید برخی از خودروهای قدیمی‌تر و متوقف‌شده Flex Fuel مانند Chevy Impala و Ford Taurus را در بازار کارکرده بیابید.

طرفداران سوخت فلکس

با افزایش میزان مصرف واقعی بنزین، Flex Fuel راه حلی عالی برای گسترش یک منبع محدود و کاهش وابستگی به نفت خارجی به نظر می رسد. و از آنجایی که اتانول از زیست توده تجدید پذیر مشتق شده است، در ابتدا به عنوان یک محلول سبز نیز دیده می شد.

علاوه بر این، E85 دارای رتبه اکتان حدود 110 است که بالاتر از اکتان 93 سوخت پریمیوم است. این بدان معناست که سوخت بهتر می تواند در برابر احتراق زودتر از حد انتظار ناشی از فشرده سازی مقاومت کند و بنابراین کاملاً می سوزد، و سوخت تمیزتر به معنای انتشار کمتر در لوله اگزوز است. در حالی که موتورهای پرفورمنس معمولاً نسبت تراکم بالاتری دارند، محصولات فعلی خودروهای سازگار با E85 دقیقاً ماشین‌های ورزشی نیستند که بتوانند از اکتان بالاتر بهره ببرند.

از آنجایی که سوخت های فلکس از نفت کمتری استفاده می کنند، ارزان تر هستند. در زمان نگارش این مقاله، میانگین کشوری E85 حدود 80 سنت کمتر از E10، رایج ترین نوع سوخت است. قیمت ها بسته به منطقه متفاوت است، بنابراین لیست های محلی خود را بررسی کنید.

معایب سوخت فلکس

اگر در مواقعی که قیمت بنزین بالا است، یک وسیله نقلیه Flex Fuel دارید، استفاده از E85 غیرممکن به نظر می رسد. با این حال، باید توجه داشت که اتانول مصرف سوخت (مایل در هر گالن) را بین 25 تا 30 درصد کاهش می دهد. بسته به امتیاز mpg خودرو و قیمت محلی E85، رانندگان باید خودشان تعیین کنند که آیا کاهش مصرف سوخت، هرگونه صرفه جویی بالقوه در پمپ را نفی می کند یا خیر.

شاید یک مشکل بزرگتر این باشد که E85 حتی ممکن است آنطور که طرفداران ادعا می کنند برای محیط زیست عالی نباشد. در ایالات متحده بیشتر اتانول از ذرت گرفته می شود و صنعت ذرت دارای لابی بسیار قدرتمندی است. ایستگاه‌های سوخت در ایالت‌هایی مانند آیووا، جایی که ذرت یک صنعت بزرگ است، تعداد E85 بیشتری در دسترس دارند که اغلب دارای برچسب‌هایی هستند که مزایای زیست‌محیطی ادعایی آن را نشان می‌دهند.

در طول سال‌ها، لابی‌گران قدرتمند ذرت یارانه‌های دولتی زیادی را به دست آورده‌اند، که به نوبه خود باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان این محصول را کشت کنند، اگرچه طبق مطالعه دانشگاه استنفورد، تولید اتانول مبتنی بر ذرت پنج تا شش برابر کمتر از نیشکر است. اتانول مبتنی بر

مطالعه دیگری در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نشان داد که پس از در نظر گرفتن افزایش پاکسازی زمین برای کشت ذرت برای تولید اتانول، اگر خودروها فقط بنزین مستقیم بسوزانند، محیط زیست بهتر خواهد بود. و سپس این واقعیت وجود دارد که بهتر است از منابعی که ذرت مصرف می کند برای رشد محصولاتی که مردم واقعی را تغذیه می کند استفاده کنیم. اگر بتوان از نظر اقتصادی از زیست توده ای که در غیر این صورت دور ریخته می شود، مانند ساقه ذرت و سایر منابع سلولزی ساخته شود، اتانول بسیار سودمند خواهد بود.

آیا باید از سوخت فلکس استفاده کنم؟

اگر وسیله نقلیه شما به عنوان خودروی Flex Fuel ساخته نشده است، از E85 استفاده نکنید. محتوای بالای اتانول به قطعات حیاتی موتور و سیستم سوخت آسیب می رساند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، اگر وسیله نقلیه قدیمی‌تری دارید یا مطمئن نیستید که با خودروی خود سازگار است، احتمالاً بهتر است از E15 استفاده نکنید.

آیا اتانول به خودروها آسیب می رساند؟

بسیاری از منابع، از جمله باشگاه سلطنتی اتومبیل بریتانیا، می گویند که حتی E10 می تواند برای خودروهای قدیمی تر از مدل 2002 آسیب برساند. اتانول خورنده است و استفاده از آن می تواند به سیستم های سوختی آسیب برساند که برای چیزی غیر از بنزین بدون سرب خالص طراحی نشده اند. مخازن سوخت، واشرها و مهر و موم ها و سایر اجزای لاستیکی یا پلاستیکی همگی ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند.

این تضمینی برای آسیب نیست و میزان آسیب پذیری وسیله نقلیه شما احتمالاً به سن و مدل آن بستگی دارد. اگر این نگرانی برای دارندگان خودروهای کلاسیک است، می‌توانند از تهویه‌کننده و تثبیت‌کننده اتانول استفاده کنند یا یکی از معدود پمپ بنزین‌های باقی‌مانده را پیدا کنند که سوخت بدون اتانول ارائه می‌کنند.

در نهایت، ترکیبات بنزین حاوی اتانول به طور گسترده در صنعت قایق‌رانی به عنوان مضرات بالقوه برای موتورهای بیرونی، به ویژه موتورهای دو زمانه در نظر گرفته می‌شوند.

ویدیو مرتبط: